Muzyka i poezja św. Jana od Krzyża.

Natchniona poezja XVI wiecznego hiszpańskiego mistyka, św. Jana od Krzyża niesiona muzyką skomponowaną przez Tomasza Łuca.
 
 
Nie pierwsza to płyta ukazująca się w wydawnictwie Mikroklimat, w której sztuka dawnych wieków łączy się ze współczesnością. Tym razem budowniczym pomostu łączącego wiek XVI z XXI jest kompozytor, gitarzysta i producent Tomasz Łuc. Specjalizuje się w muzyce filmowej i teatralnej.   W roku 2017 został nagrodzony za najlepszy debiut w dziedzinie muzyki filmowej na Festiwalu Filmów Polskich w Los Angeles oraz za muzykę do dwóch spektakli na I edycji festiwalu Teatroteka Fest. w Warszawie.
 
 
Płyta Love to wyjątkowa pozycja na polskim rynku muzycznym. Głębokie i poruszające teksty św. Jana od Krzyża zainspirowały kompozytora do sięgnięcia do klasycznych, szlachetnych brzmień instrumentów akustycznych. Kwartet smyczkowy, kontrabas, fortepian, gitara klasyczna, wibrafon i flet z jednej strony, z drugiej zaś egzotycznie, ale jakże pięknie brzmiące instrumenty takie jak duduk, flet ney, oud, bandoneon. Paletę brzmień zamykają instrumenty perkusyjne z różnych stron świata dające kolor i wyjątkową energię nagraniom.
 
 
To wszystko zwieńczają niezwykłe głosy solowe. Teksty św. Jana od Krzyża zaśpiewane są przez rodowitych Hiszpanów w języku oryginalnym. Większość utworów śpiewa Curro Piñana - charyzmatyczny wokalista flamenco, obdarzony barwą głosu łączącą tradycyjny śpiew flamenco z liryką. Lorea Aranzasti Pardo dysponuje aksamitnym altem, na co dzień występuje ze swoim jazzowym zespołem. Ostatni utwór na płycie zaśpiewany jest przez Lidię - śpiewaczkę operową, kunsztownie operującą głosem mezzosopranowym.
 
Użycie w partiach wokalnych oryginalnego języka podyktowane było jego pięknem i siłą ekspresji, przede wszystkim jednak potrzebą zachowania nieprzekształconej przez tłumaczy celności słów poety. Język hiszpański daje też aurę tajemniczości, zaś ekspresja zaklęta w pieśniach powinna być bodźcem dla słuchaczy do sięgnięcia do tłumaczeń poezji św. Jana od Krzyża. Dostępne są między innymi znakomite przekłady autorstwa Stanisława Barańczaka, czy przekłady karmelity Ojca Bernarda Smyraka.
 
 
O niezwykłości albumu Love, stanowi dołączona do albumu płyta DVD na której zawarta jest dokumentacja video wszystkich nagranych piosenek, a ostatnia piosenka na płycie pokazana jest w formie w pewnym sensie sfabularyzowanej. Ujęcia z sesji studyjnych oddają ducha nagrań, pokazują emocjonalne zaangażowanie zarówno wokalistów jak i towarzyszących im instrumentalistów.
 
 
Tomasz Łuc swoim albumem Love zbudował wiele mostów. Połączył tradycję ze współczesnością, muzykę Zachodu z muzyką Wschodu, wybitnych wokalistów hiszpańskich z czołówką polskich instrumentalistów, muzykę klasyczną z muzyką popularną, słuchaczy z całego świata z poezją św. Jana od Krzyża. Przy całej wadze i doniosłości tekstów, muzyka która je przekazuje, dzięki swojej formie, śpiewności i energii pomaga, a nie dominuje. Muzyka z płyty Love może być kojącą towarzyszką codziennych zajęć kierującą myśli ku sprawom najdonioślejszym.
 
Wykonawcy i realizatorzy:
Curro Piñana, Lorea Aranzasti Pardo, Lidia -  śpiew solowy
Lorea Aranzasti Pardo i Iwona Zasuwa - głosy chóralne
Tomasz Łuc – muzyka, aranżacja, produkcja, gitary i syntezatory
Mohammad Rasouli - flet ney
Emmanuel Hovhannisyan - duduk
Kacper Dąbrowski - flet
Klaudiusz Baran - bandoneon
Bartek Pieszka - wibrafon
Mateusz Szemraj - oud, rabab
Nikola Kołodziejczyk, Łukasz Chrzęszczyk - fortepian
Jan Aniołek - skrzypce I
Anna Szalińska-Zaziębło - skrzypce II
Magdalena Małecka-Wippich - altówka
Anna Lubiak-Osmycka - wiolonczela
Maciej Szczyciński - kontrabas
Błażej Domański - gitara basowa
Kuba Pogorzelski - djembe
Robert Siwak, Marcin Lemiszewski - instrumenty perkusyjne
Michał Dąbrówka - perkusja
Amelia Miodowska - aktorka
 
Błażej Domański - realizacja nagrania, mix i mastering
Maciej Pietranik i Remek Zawadzki - asystenci reżysera dźwięku
Nagranie zrealizowano w czerwcu 2017 roku w Studio 7, Studio Polskiego Radia, Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie
 
Michał Wiśniowski, Adam Hofman, Maciej Miller, Vladyslav Pogorelyy, Jarosław Szutkowski, Tomasz Łuc - operatorzy kamer, zdjęcia
Marcin Drewnowski - montaż video
Szymon Sinoff – mistrz oświetlenia (sceny fabularne)
Vitamina Cinema - koloryzacja
Mikołaj Miodowski - projekt graficzny albumu
Robert Matera - DVD authoring